המדריך המלא לבישול, אפיה ושתיה עם שמנים אתריים

אולי החלק הכי משמעותי של בישול עם שמנים אתריים הוא לדעת את כמות ומידת השמנים שמומלץ להוסיף למתכון או למנה. כמות השמן אתה משתמשים תלויה בסוג  מזון בסןג השמנים, במספר המנות שמכינים, ועוד דברים כמו העדפות טעם . מכיוון שקיימים הרבה משתנים, לבישול עם שמנים אתריים נדרש זמן למידה של “ניסוי וטעייה”. כמות השמן שמוסיפים לאוכל או לשתיה תשתנה ממתכון למתכון, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את העדפות הטעמים השונות מאדם לאדם.

הנה מספר הנחיות שיסייעו לכם ללמוד ולתרגל בישול עם שמנים אתריים.

שיטת הקיסם: כמו שדיברנו קודם לכן, שמנים אתריים הם מאוד עוצמתיים ולכן כמות זעירה של שמן אתרי  תוסיף טעם משמעותי לאוכל או למשקה. במקרים מסוימים, הוספת אפילו טיפה אחת של שמן יהיה מכריע מדי ויכול אף להרוס את המנה. ולכן בגלל עוצמת השמנים אהתריים, לפעמים עדיף להוסיף טעם למתכון באמצעות שיטת קיסם. שיטה זו כוללת טבילת קצה קיסם נקי לתוך בקבוק השמן, והוספת הטעם על ידי ניעור הקיסם סביב החומרים האחרים. שיטת הקיסם מאפשרת לכם להוסיף את המינון הקטן ביותר של שמן וכך לעזור לכם להימנע מיותר מדי שמן והרס המנה. לאחר שימוש בקיסם וערבוב השמן עם המרכיבים האחרים, ניתן לעשות מבחן טעם כדי לראות אם צריך להוסיף יותר. זה עושה את זה אז אתה יכול לאט להוסיף טעם מבלי להכניע את המתכון עם יותר מדי שמן. שקול להפגין את שיטת קיסם עבור הקהל, כך שהם יכולים לראות בדיוק איך זה נעשה.

שמנים חזקים: חשוב לציין כי למרות שמספר השמנים המאושרים לצריכה פנימית הינו גדול, הם עדיין חזקים ביותר ולכן יש להשתמש בהם בזהירות. תמיד להשתמש בשיטת קיסם בעת בישול עם קאסיה, קינמון, ציפורן, כמון, אורגנו, או טימין/קורנית.

במידה ומוסיפים שמנים אלו למשקאות, חשוב לדלל אותם במינימום 100 מ”ל נוזלים.

למתכונים רבים, הוספת טיפה שלמה של שמן אתרי, או אפילו כמה טיפות שמן, יהיה נפלא.

חשוב לזכור!

לאחר שהוספת שמן אתרי למזון או לשתיה, לא ניתן להוציא אותו. ולכן לשים לב בעת הוספת שמנים אתריים לאוכל ולשתיה, ולהשתמש בשיטת קיסם עד שמרגישים נוח ובטוח להוסיף אותם לאוכל.

שמנים אתרים בחום הבישול

בגלל המבנה הכימי שלהם, שמנים אתריים נדיפים כאשר חשופים לחום. קיים החשש שיעילות השמנים האתריים תרד ולא תהיה להם שום השפעה. פחות חשיפה לחום של שמן אתרי ישמור על טעמו לאורך יותר, ולכן עדיף להוסיף את השמן בסוף הבישול, אם אפשר.

במתכונים בהם, מאדים, מבשלים, מרתיחים, אופים, לא ניתן להוסיף את שמן אתרי בסוף,ולכן מוסיפים כמות גדולה יותר מהשמן האתרי. וכך נשמר החלק היחסי של הטעם והניחוח של השמנים האתריים.

מדריך טעמים של שמנים אתריים

כאשר מתחילים לבשל עם שמנים אתריים, זה יכול להיות מבלבל בתחלה אילו שמנים להוסיף לאיזה מתכון. ישנם כל כך הרבה סוגים שונים של שמנים ואינסוף שילובים של טעמים.

לפניכם מספר קטגוריות שונות של שמנים אתריים וכיצד ניתן להשתמש בהם בישול ואפיה.

הדרים:

שמנים הדרים פופלריים הכוללים: ברגמוט, אשכוליות, לימון, ליים, מנדרינה, תפוז בר. שמני הדרים נוטים לספק טעם בהיר, מתוק, חריף או מרענן לאוכל ולמשקאות. שמנים אלו נותנים תוספת נחמדה למשקאות כמו מים בטעמים, תה, אלכוהול או משקאות אהובים אחרים. בגלל הטעם הטרי שלהם, שמנים אתריים הדרים מושלמים למעדני יוגורט, מטבלים, או סלסה.

תמציות שמנים אתריים הדרים יכולים להחליף גרידת לימון, ליים, תפוז.

תבלינים:

כדי להוסיף קצת תיבול לארוחה, אפשר להשתמש בשמנים אתריים כמו פלפל שחור, קאסיה, קינמון, כוסברה, זנגביל, שומר. שמנים אלה נוטים לספק טעם צמחי, טרי, חמים או חריף לכל מנה שמבשלים.

שמנים אלו מתאימים למנות מתוקות ומלוחות, והם פופולריים במיוחד למנות בשריות וירקות, מרינדות ומנות פיקנטיות.

צמחי תבלין:

שמנים אתריים כמו בזיל, כוסברה, מיורן, אורגנו, רוזמרין או טימין הם מאוד פופולריים לבישול אותם מומלץ להוסיף לכל מאכל איטלקי מועדף כמו, בשרים, לחמים, פסטות, מרקים.

 פרחים:

שמנים אתריים מפרחים משמשים פחות בבישול, הם נותנים טעם מתוק וקל לקינוחים, לגלידות, לתה, משקאות או למאפים, ויכולים לסייע בריכוך טעמי הדרים במתכונים מסוימים. לבנדר, גרניום הם הפופולריים ביותר, במיוחד עבור תה ומוצרי מאפה כמו עוגות, עוגיות

מנטה:

הטעם הקריר והמרענן של שמנים אתריים מנטה ונענע הופך אותם שימושיים עבור מספר מזונות ומשקאות. מנטה משתלב היטב עם סוגים בשר שונים, והוא יכול לתת טעם מיוחד לסלטים, תה, או משקאות אחרים. מנטה פופולרי מאוד עבור קינוחים עוגיות בראוניס מנטה, עוגיות מנתה מיוחדת, או כל מתכון יצירתי בטעם מנטה

כתיבת תגובה